Zaznacz stronę

Niewiele jest w organizmie substancji o tylu zadaniach, co lecytyna. Ta substancja z grupy fosfolipidów bierze udział w wielu procesach, a jej niedobór może wywoływać przykre dolegliwości. Lecytyna jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego u wszystkich organizmów zwierzęcych. Wchodzi w skład osłonek mielinowych osłaniających neurony, a także tkanki mózgowej.

Osoby o niewystarczającym poziomie lecytyny w organizmie mogą uskarżać się na problemy z pamięcią i skupieniem uwagi. W związku z tym lecytynę poleca się osobom w podeszłym wieku, jak i młodzieży w sytuacji wzmożonego wysiłku umysłowego. Choć badania nie potwierdzają jednoznacznie, jakoby lecytyna była remedium na demencję starczą, jej przyjmowanie może wymiernie polepszyć stan naszego układu nerwowego. Chorzy na Alzheimera stosują preparaty zawierające tę substancję.

Drugą sferą, w której lecytyna jest wykorzystywana, jest odchudzanie. Wspomaga ona przemianę materii, a zawarta w lecytynie cholina chroni wątrobę m. in. przed negatywnymi skutkami spożycia alkoholu oraz odkładania się tłuszczu w wątrobie, co grozi zaburzeniem pracy dróg żółciowych. Lecytyna zawiera też nienasycone kwasy tłuszczowe, których nasz organizm potrzebuje do wypierania szkodliwego cholesterolu.

Grupą, która powinna być szczególnie zainteresowana zapobieganiu niedoborowi lecytyny są matki w ciąży. W okresie płodowym dziecko pobiera z organizmu matki zwiększone ilości choliny, zawartego m. in. w lecytynie. Jest ona niezbędna do prawidłowego rozwoju płodu i chroni go przed różnymi powikłaniami, na przykład rozszczepieniem kręgosłupa. Lecytyna wspomaga także ciało dziecka podczas karmienia piersią – u niemowląt z niedoborami choliny zaobserwowano zmiany skórne i ogólny gorszy rozwój fizyczny.

Jak możemy dbać o prawidłowy poziom tej substancji w naszym ciele? Z pomocą przychodzi nam natura – wiele produktów spożywczych jest bogatych w lecytynę. W czołówce znajdują się soja, wątroba, a także żółtka jaj – to od greckiej nazwy żółtka, „lekithos”, pochodzi nazwa lecytyny. Znajdziemy ją też w fasoli, orzeszkach ziemnych oraz w pełnoziarnistej pszenicy.

Soja, jako najlepsze źródło lecytyny, wykorzystywana jest do produkcji suplementów diety, które dbają o prawidłowy jej poziom w organizmie. Przykładem może być rewelacyjny produkt, jakim jest Detox Complex marki Aliness. Więcej na www.aliness.pl. Lecytynę przyjmuje się w kapsułkach, kuracja powinna trwać nawet kilka miesięcy. Zadbamy w ten sposób o lepsze przyswajanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i ustrzeżemy się łuszczycy, przed którą także chroni lecytyna. Należy jednak uważać, by nie przedawkować tej substancji – w przypadku objawów takich jak poty, wzdęcia i nudności należy przerwać kurację.