Zaznacz stronę

Chia to roślina uprawiana już przez plemię Azteków, która swoją nazwę zaczerpnęła z języka nahuatl – słowo Chian nawiązywało wówczas do oleistości tego krzewu. Historycznie stanowiła wyrafinowaną formę pożywienia lub hołdu składanego kapłanom. Pomimo że tytułuje się ją również szałwią hiszpańską, nie jest zbyt popularna w Europie. To raczej gatunek pochodzący z centralnej i południowej części Meksyku, a także z Gwatemali. Jednakże jeszcze parę lat temu największą na świecie uprawę chia znaleźć mogliśmy w Australii. Krzew osiąga około metr wysokości, jego kwiaty są fioletowe lub białe, a owoce liczne. Prawdziwy skarb stanowią tu jednak owalne brązowo-szaro-czarno-białe nasiona, służące do przygotowywania odżywczych napojów i posiłków.

Szałwię uprawia się w celach handlowych – bogate w różne składniki rośliny szybko wykupywane są przez producentów, zwłaszcza ze względu na nasiona obfitujące w kwasy tłuszczowe omega-3, z których uzyskuje się kwas α-linolenowy. Zawierają one także więcej białka niż samo mleko (8 rodzajów aminokwasów) oraz duże stężenie magnezu, błonnika pokarmowego, śladowe ilości sodu oraz wysoki poziom przeciwutleniaczy (m.in. kemferol, kwercetynę, kwas kawowy), ale są wolne od glutenu. W 2009 roku, Unia Europejska zatwierdziła nasiona chia jako produkt spożywczy i spopularyzowała je jako wspaniały dodatek do wyrobu i pieczenia chleba. Korzystne działanie jest wszechstronnie znane.

nasiona chiaTen aztecki skarb posiada wiele leczniczych właściwości. Zawartość kwasów tłuszczowych dobroczynnie wpływa na ochronę układu krwionośnego, rozpuszczalny w wodzie błonnik obniża cholesterol, a antyoksydanty wykazują działania przeciwnowotworowe. Ziarna stanowią bogate źródło witamin B1, B2, B3 oraz minerałów – żelaza, wapnia, potasu, cynku oraz magnezu, wspomagające pracę serca, mózgu, ale również, ze względu na swoje właściwości antyarytmiczne, sprawdzą się w walce z zaburzeniami rytmu. Chronią one ponadto jelita, poprawiają metabolizm. Nasiona Chia są doskonałym źródłem błonnika, białka, witamin, minerałów, antyoksydantów oraz najbogatszym znanym źródłem omega 3 oraz omega 6. Jest też źródłem antyoksydantów, niezbędnych do ochrony naszych komórek przed atakiem ze strony wolnych rodników. Wykazały one również, że spowalniają rozkład węglowodanów – wstrzymując wchłanianie cukrów, są zatem idealne dla diabetyków. Ze względu na wysokie właściwości energetyczne i zdolność zatrzymywania wody, szałwię poleca się także sportowcom.

Chia jest zdrowym i bardzo ciekawym dodatkiem do diety – wystarczają już około 3 łyżeczki dziennie i duża ilość wody, by szybko dostrzec efekty. Gdzie znaleźć odpowiednie? Przykładowo wysokiej jakości nasiona chia znajdziemy w sklepie Hanoju na hanoju-sklep.pl/pl/chia/14-chia-salvia-hispanica-szalwia-hiszpanska-nasiona-250g.html. Jak w przypadku wszystkich innych nasion – kiełkowanie powoduje wzrost wszystkich dobroczynnych substancji, które przy okazji są o wiele łatwiej przyswajane przez nasz organizm. Pomimo braku spopularyzowania w Europie, są łatwo dostępne i można je dodawać całe lub zmielone do musli, jogurtu, sałatek oraz wypieków.